Connection Information

To perform the requested action, WordPress needs to access your web server. Please enter your FTP credentials to proceed. If you do not remember your credentials, you should contact your web host.

Connection Type

Bezpieczeństwo na obszarach wodnych – Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych

Bezpieczeństwo na obszarach wodnych Zespołu
Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych

 

Niebezpieczne miejsca:

– wodorosty – unikać pływania w miejscach gdzie występuje roślinność wodna. Położyć się na wodzie i wykonywać spokojne ruchy kończynami, odpłynąć z zagrożonego miejsca. Skrępowane wodorostami kończyny należy rozplątać spokojnie i powoli,

– silny prąd wodny – nie płynąc pod prąd. Poddać się sile wody, trzymając ręce przed sobą, by chronić ciało przed urazami. Wypłynąć z głównego nurtu w stronę łagodniejszego brzegu i tam wyjść na ląd,

– wiry – stanowią niebezpieczeństwo wciągnięcia pływaka pod wodę. Należy pokonywać wir płynąc zgodnie z kierunkiem ruchu wody. W przypadku wessania pływaka pod wodę powinno się odbić od dna i wypłynąć na powierzchnię,

– miejsca bagniste – położyć się na wodzie, odpłynąć od bagnistego miejsca i szukać innego wyjścia na brzeg,

– zmienne ukształtowanie dna – bezpieczna kąpiel jest możliwa jedynie z dala od miejsc, w których następuje gwałtowny spadek dna,

– falowanie – położyć się na wodzie na plecach, spokojnie oddychać i odpoczywać. Przy konieczności dopłynięcia do brzegu należy płynąc z falą,

– ostrogi – drewniane pale wbite w dno. Kąpiel w pobliżu jest surowo zakazana.

– inne budowle hydrotechniczne – kąpiel w pobliżu wszystkich budowli wodnych jest bezwzględnie zakazana, z wyjątkiem tych obiektów, które przeznaczone są do kąpieli (baseny, pływalnie, pomosty na kąpieliskach).

Przyczyny utonięć:

– nieumiejętność pływania,

– brawura, przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich,

– samotna kąpiel,

– alkohol,

– pływanie w miejscach zabronionych,

– skoki „na główkę” do nieznanej i płytkiej wody,

– pływanie obok statków i łodzi motorowych, w pobliżu śluz i zapór wodnych,

– siadanie na rufie kajaku lub burcie łodzi,

– wywrócenie się sprzętu wodnego.

Zagrożenia funkcjonowania organizmu w wodzie:

– skurcze mięśni – ograniczenie ruchów podczas pływania i silny ból, zachowanie spokoju, rozciąganie i masaż mięśni, wezwanie pomocy,

– wyziębienie organizmu – należy wyjść z wody, osuszyć się, ciepło okryć i ogrzać ciało,

– wstrząs termiczny – unikać wskakiwania do wody, gdy ciało jest rozgrzane (np. po opalaniu się,  wysiłku fizycznym, spożyciu posiłku, alkoholu, w czasie gorączki),

– zachłyśnięcie wodą – utrzymać twarz nad powierzchnią wody, po opanowaniu kaszlu , dalsze usuwanie wody z dróg oddechowych wykonywać poprzez kaszel pod wodą (połączony z wydechem),

– wyczerpanie sił pływaka – położyć się na wodzie na plecach i odpoczywać, zachować spokój i skorzystać z pomocy innych osób.

Bezpieczeństwo wodne zimą:

– gdy lód zaczyna trzeszczeć, to znak by natychmiast wracać na brzeg,

– jeziora zamarzają i odmarzają od brzegów,

– na środku jeziora woda zamarza najpóźniej,

– lód jest niebezpieczny przy ujściach rzek oraz w pobliżu mostów i pomostów,

– śnieg może zamaskować pęknięcia i przeręble.

Gdy lód się załamie:

– wezwij pomoc,

– zachowaj spokój i unikaj gwałtownych ruchów,

– rozłóż ręce szeroko zwiększając kontakt z pokrywą lodową,

– po wydostaniu się z wody ostrożnie poruszaj się w kierunku brzegu w pozycji leżącej aby zmniejszyć nacisk na lód.

W lodowatej wodzie możesz przebywać tylko kilka minut!

Pierwsza pomoc tonącemu:

– oceń sytuację,

– wezwij pomoc – pogotowie ratunkowe nr 112 lub 999; WOPR nr 601 100 100,

– wyciągnij tonącego – za pomocą koła ratunkowego; liny; z łodzi; z pomostu podając rękę lub długi przedmiot tonącemu, można podpłynąć i przyholować tonącego do brzegu.

Resuscytacja:

  1. Uciskanie klatki piersiowej:

Rozpocznij uciskanie klatki piersiowej. Ułóż nadgarstek jednej ręki na środku klatki piersiowej. Dołóż drugą dłoń i spleć palce obu dłoni. Wyprostuj ręce, zablokuj je w łokciach. Uciskaj szybko (100-120/min). Uciskaj głęboko (5-6 cm). Po wykonaniu 30 uciśnięć wykonaj 2 oddechy ratownicze.

  1. Oddechy ratownicze:

Odchyl głowę poszkodowanego ku tyłowi. Dłonią zaciśnij nos poszkodowanego. Drugą dłonią utrzymuj poszkodowanemu otwarte usta. Wykonaj spokojny wydech (czas trwania – 1 sekunda). Wykonaj kolejny wydech – łącznie 2 oddechy ratownicze.

Kontynuuj cykl 30 uciśnięć klatki piersiowej oraz 2 oddechów ratowniczych do momentu przyjazdu pogotowia ratunkowego, poprawy stanu poszkodowanego, wyczerpania fizycznego.

Niezwłocznie udzielona pomoc zwiększa szansę na przeżycie poszkodowanego nawet dwukrotnie.

 

Wykaz oznakowania i zabezpieczania obszarów wodnych oraz wzorów znaków zakazu, nakazu oraz znaków informacyjnych i flag znajduje się w zamieszczonym poniżej pliku pdf.

Rozporządzenie w sprawie wzorów znaków dot obsz. wodnych

Wpisz interesującą Cię frazę